Prihlásiť sa

Správa účtu

Zľava na prvý nákup na Donga.sk 4 € *

* Zľavu môžete uplatniť na objednávku nad 30 €
 
 

16 + 4 tipy, ako zariadiť domácu kanceláriu a pracovňu

Chcete si vytvoriť prostredie, v ktorom vám pôjde práca od ruky? S našimi tipmi si zariadite svoju vlastnú domácu kanceláriu, ktorá vás bude motivovať a zaistí vám maximálnu pracovné nasadenie. 

Tip č.1: Vyhraďte si samostatnú miestnosť pre prácu

Ak máte tú možnosť, vyhraďte si pre svoju domácu pracovňu samostatnú miestnosť. Jedine tak budete mať skutočne pokoj na prácu, nehľadiac na to, že sa vám bude ľahšie oddeľovať pracovný a osobný život. 

Dajte ostatným členom domácnosti najavo, že vás pri práci nemajú vyrušovať. Zaveste si vedľa dverí do pracovne vtipnú ceduľu s jasným odkazom. 

cedule do pracovny cedule do pracovny

Tip č.2: Vytvorte si pracovný kút kdekoľvek v domácnosti

Čo keď nemáte k dispozícii voľnú miestnosť, z ktorej by ste si vytvorili domácu kanceláriu? Vyčleňte si priestor pre prácu z domu napríklad v obývacej izbe alebo v spálni a snažte sa ho čo najviac oddeliť od zvyšku miestnosti. Ako na to? Použite paraván, vyššiu knižnicu, regál alebo rastu, prípadne pracovný priestor opticky odlíšte pomocou tapety nastenu

tapeta do pracovny tapeta do pracovny tapeta do pracovny

Tip č.3: Kúpte si výškovo nastaviteľný stôl

Medzi základné zariadenie pracovne patrí priestranný stôl, preto jeho výber nepodceňte. Zamerajte sa na veľkosť pracovnej plochy, dostatok úložných priestorov a výšku stola, ktorá by v ideálnom prípade mala byť nastaviteľná. Vďaka tomu môžete pri práci striedať polohu a občas pracovať v stoji, za čo vám váš chrbát poďakujú. 

Tip č.4: Investujte do ergonomické stoličky

Nemenej dôležitý je výber tej správnej pracovnej stoličky, na ktoré hocikedy trávite aj viac ako osem hodín denne. Myslite preto na svoj chrbát a kúpte si ergonomickú stoličku, ktorá sa postará o správne držanie tela pri práci. Samozrejmosťou by mali byť opierky na ruky aj hlavu, rovnako ako bedrovej a krčnej opierky. 

Tip č.5: Monitor umiestnite do výšky očí

Ku správnemu držaniu tela prispieva nielen výškovo nastaviteľný pracovný stôl a ergonomická stoličky, ale aj výška, v ktorej sa nachádza monitor počítača. Umiestnite ho tak, aby sa nachádzal vo výške vašich očí, v opačnom prípade budete namáhať krčné svaly, čo sa môže prejaviť napríklad úpornými bolesťami hlavy. 

Kúpte si preto polohovateľný stojan na monitor alebo na notebook a nastavte si ho tak, ako vám to najlepšie vyhovuje.

Tip č.6: Kúpte si externý monitor a klávesnicu

Ak pracujete na notebooku, popremýšľajte, či by ste nevyužili externý monitor a klávesnicu. Dva monitory vám uľahčí prácu a externej klávesnice sa bude hodiť v prípade, že sa rozhodnete notebook umiestniť na polohovateľný stojan. Navyše môžete investovať do klávesnica s numerickou časti, vďaka ktorej vám práca pôjde rýchlejšie od ruky. 

Tip č.7: Skroťte prívodné káble

Na svojom pracovnom stole sa snažte udržiavať poriadok, bude sa vám lepšie premýšľať a myšlienky vám nebudú utekať k nepodstatným veciam. Rozptyľovať vás môže napríklad klbko káblov ležiace na stole alebo pod ním. Kúpte si preto kabelovodič, ktorý pripevníte k stolu a káble do neho uložíte tak, aby vám neprekážali.

Tip č.8: Investujte do kvalitných slúchadiel

Súčasťou vašej práce sú časté telefonáty a videohovory? Investujte do kvalitných slúchadiel s funkciou potlačenia okolitého hluku, a to najmä v prípade, že ste si pracovné miesto zariadili napríklad v obývacej izbe. 

Tip č.9: Majte dostatok úložných priestorov

Poriadok by ste sa mali snažiť udržiavať nielen na pracovnom stole, ale v celej kancelárii. K tomu potrebujete dostatok úložných priestorov – pozor na to, že šuplíky pracovného stola často nestačí. Možno bude potrebné inštalovať na stenu policový systém alebo si zaobstarať úložný box či skrinku na kolieskach, kde umiestnite napriklad tlačiareň, tonery a šanóny.

Tip č.10: Udržujte poriadok vo svojich dokumentoch

Dokumenty, materiály a pracovné podklady ukladajte tak, aby ste o nich mali dobrý prehľad a nemuseli tráviť hodiny ich hľadaním. Využite k tomu najrôznejšie zakladače, šanóny a organizéry. 

Tip č.11: Použite správne farby

Pri zariaďovaní pracovného miesta nepodceňte správnu voľbu farieb, ktoré vás ovplyvňujú viac, než si myslíte. Obklopte sa tlmenými farbami v tónoch šedej, béžovej a svetlo zelenej, ktoré podporia vaše sústredenie. Ak sa namiesto klasickej výmaľby rozhodnete pre tapety alebo fototapety, vyhnite sa výrazným vzorom, ktoré by odvádzali vašu pozornosť od práce.  

fototapeta do pracovny fototapeta do pracovny fototapeta do pracovny

Tip č.12: Kvalitné osvetlenie

Ideálne je, ak do miestnosti preniká dostatok prirodzeného svetla. Aj to je ale treba doplniť umelým stropným osvetlením a stolnou lampou, ktorú umiestnite tak, aby vás neozařovala. 

Tip č.13: Kúpte si rastlinu

Umiestnite si do pracovne živú rastlinu – pohľad na ňu vás upokojí, zníži hladinu stresu a uľaví vášmu zraku, ktorý je namáhaný neustálym pozorovaním obrazovky počítača. 

Tip č.14: Vystavte si svoje obľúbené fotky

Nájdite si vo svojej pracovni miesto, kam vystavíte napríklad rodinné momentky alebo fotky svojich priateľov, ktoré vám vyčarí úsmev na tvári, kedykoľvek sa na ne pozriete. Zarámujte si ich a umiestnite tak, aby ste ich mali neustále na očiach.

Tip č.15: Vytvorte si motivačný nástenku

Možno patríte k šťastlivcom, pre ktorých je práca zábavou. Avšak ak to tak nie je, vystavte si do svojej kancelárie obraz alebo plagát s motivačným nápisom, alebo si vytvorte vlastný motivačný nástenku, ktorá vám bude neustále pripomínať, prečo svoju prácu robíte. Pripevniť si na ňu môžete napríklad fotky svojej rodiny alebo obrázky zo svojej obľúbenej dovolenkovej destinácie, ktorú by ste jedného dňa radi navštívili. 

obraz plakát do pracovny plakát do pracovny

Tip č.16: Majte prehľad o čase

Občas sa vám stane, že počas práce zabudnete na čas? Umiestnite si do kancelárie nástenné hodiny,vďaka ktorým budete mať neustále prehľad o tom, ako dlho pracujete. 

hodiny do pracovny hodiny do pracovny hodiny do pracovny

Tip č.17: Stanovte si každodenné režim

Možno s home office ešte len začínate a je pre vás náročné venovať sa práci v domácom prostredí. V tom prípade si stanovte pevný pracovný režim a snažte sa ho dodržiavať. Vstávajte každý deň v rovnaký čas a určite si dobu, po ktorú budete cez deň pracovať. 

Tip č.18: Robte si prestávky 

Nezabudnite si v priebehu dňa robiť pravidelné prestávky na jedlo, pitie a krátke pretiahnutie. Vyskúšajte pomodoro techniku, podľa ktorej by ste sa mali 25 minút venovať práci a potom si dopriať päťminútovú pauzu. Technika zlepšuje vašu efektivitu a sústredenie, takže odvediete viac práce za kratšiu dobu.

Tip č.19: Často vetrajte

Snažte sa vo svojej kancelárii pravidelne vetrať. Nedostatok čerstvého vzduchu vedie k únave a bolestiam hlavy, okrem to tiež znižuje vašu pozornosť a sústredenie. Ešte lepšie urobíte, ak sa v priebehu dňa pôjdete prejsť, rozhýbete celé telo a načerpáte tak novú energiu. 

Tip č.20: Oddeľujte pracovný a osobný život

Práca z domu so sebou nesie jedno veľké, nezanedbateľné riziko – váš pracovný a osobný život začnú splývať a bude stále ťažšie ich od seba oddeliť. Ako tomu zabrániť? Ideálne je, ak si vyčleníte miesto na prácu a na sústredenie, kde vás nič a nikto nebude rušiť a rozptyľovať. Pomôcť vám môže aj pevne stanovený denný režim alebo preklenovací rituály – ako skončíte s prácou, zapíšte si všetky nedoriešené záležitosti do poznámkového bloku a po zvyšok dňa na ne nemyslite. 

Zhrnutie: Ako na efektívny home office 

Ak to len trochu ide, zariaďte si doma pracovné miesto alebo kanceláriu, kde sa budete venovať len a len svojej práci. Investujte do kvalitného stola a stoličky, obklopte sa tlmenými farbami a obmedzte rušivé vplyvy na minimum. Akonáhle pracovný priestor prispôsobíte svojim potrebám a zvyknete si na každodenný režim, práca z domu sa pre vás stane zábavou.


Tovar bol vložený do košíka